Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Kaya Mekaniği | INS5104 | 3 | 7.5 | 3 | 0 | 0 |
Önkoşullar | INS5105 |
---|
Yarıyıl | Bahar |
---|
Dersin Dili | İngilizce, Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli @ İnşaat Mühendisliği ABD Geoteknik Yüksek Lisans Programı Seçmeli @ İnşaat Mühendisliği ABD İnşaat Mühendisliği Yüksek Lisans Programı Seçmeli @ İnşaat Mühendisliği ABD Geoteknik Doktora Programı Seçmeli @ İnşaat Mühendisliği ABD İnşaat Mühendisliği Doktora Programı |
Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | İnşaat Mühendisliği Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Veren(ler) | Murat Ergenekon Selçuk |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Değişik türde kaya kütlelerinin sınıflandırılması, süreksizliklerin belirlenmesi, kayaların davranış özelliklerinin, gerilme durumlarının, çevre etmenlerinin, kaya ortamında kazı sonucu oluşan gerilme ve yer değiştirmelerin incelenip önlemlerin belirlenerek, kaya içinde veya üzerinde yapılan yapıların ekonomik olarak güvenliğinin sağlanması amaçlanmaktadır. |
---|---|
Dersin İçeriği | Kaya ortamının davranış biçimleri ve tanımı / Kayalarda gerilme durumları / Kayaçların dayanımı/Kayanın madde ve doku özellikleri, sünme, süreksizliklerin tanımlanması / Çevre etmenleri / Kayanın mekanik özellikleri, kırılma ve akma ilişkisi-doku hareketliliği / Kaya anizotropisi ve kayanın kırılma direncindeki değişimler / Şevlerde gerilme durumu-gevşeme çatlakları / Kaya heyelanları / Tünellerde kaya mekaniği çalışmaları ve yeraltı kaya yapısının etkileri / Jeolojik yapının gerilme durumlarına etkisi/Laboratuar ve arazi deneyleri/Küresel projeksiyonlar/Kaya sınıflamaları ve tünel destek türünün belirlenmesi |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Bu dersin sonunda öğrenci kaya ortamının bulunduğu inşaat alanlarında meydana gelebilecek problemlere karşı önlem alma becerisini kazanacaktır.
- Öğrenci göçmeye karşı emniyetin arttırlması ve proje maliyetinin azaltılabilmesi becerilerini kazanacaktır.
- Öğrenci kaya mekaniği prensiplerinin pratikte nasıl uygulanacağının belirlenebilmesi konularında bilgi ve beceri kazanacaktır.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kaya Mekaniği’nin tanımı, çalışma ilkeleri | İlgili Kaynak İlgili Bölüm |
2 | Yerüstü-yeraltı kaya yapıları (Kayada gerilme durumları, kayanın dayanımı) | İlgili Kaynak İlgili Bölüm |
3 | Kayanın davranış özellikleri (Kayada madde özellikleri, sünme, doku özellikleri, süreksizliklerin sayısal belirtimi) | İlgili Kaynak İlgili Bölüm |
4 | Çevre etmenleri (Sıcaklık, su, çevre basıncı, zaman etkisi) | İlgili Kaynak İlgili Bölüm |
5 | Taş-Kaya İlişkisi (Mekanik özellikler, kırılma ve akma ilişkisi-doku hareketliliği, kaya anizotropisi ve gösterilişi) | İlgili Kaynak İlgili Bölüm |
6 | Sağlamlaştırma (Yerüstü Kaya Yapıları, Şevlerde gerilme durumu-gevşeme çatlakları, kaya heyelanları) | İlgili Kaynak İlgili Bölüm |
7 | Yeraltı kaya yapıları (Tünel projelerinde Müh. jeolojisi ve kaya mekaniği çalışmaları, projelendirmede kullanılan girdi ve katsayılar, jeolojik yapının gerilme durumlarına etkisi, ikincil gerilme dağılımı | İlgili Kaynak İlgili Bölüm |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | Kayaların mekanik özelliklerini belirlemek amacıyla arazide yapılan kaya mekaniği deneyleri | İlgili Kaynak İlgili Bölüm |
10 | Yıl İçi Sınavı | |
11 | Kayalarda şev stabilitesi (Düzlemsel kayma, kama tipi kayma, şev dizayn grafikleriyle şev stabilite analizlerinin yapılması, düzlemsel kaymada kullanılması v.b.) | İlgili Kaynak İlgili Bölüm |
12 | Küresel Projeksiyonlar (Süreksizliklerin yönelimine ilişkin stereografik izdüşüm yöntemi) | İlgili Kaynak İlgili Bölüm |
13 | Küresel Projeksiyonlar (Kontur ve gül diyagramları) | İlgili Kaynak İlgili Bölüm |
14 | Küresel Projeksiyonlar (Kontur ve gül diyagramları) | İlgili Kaynak İlgili Bölüm |
15 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 15 | |
Laboratuar | 2 | 5 |
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | 3 | 0 |
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | 4 | 10 |
Sunum/Jüri | 4 | 5 |
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 1 | 40 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | |
Laboratuar | 2 | 3 | |
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | 3 | 8 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 5 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | 4 | 7 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | 4 | 9 | |
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 11 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 9 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|