Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Dini Müzik | MTP4262 | 3 | 4 | 3 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Bahar |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli @ Müzik Toplulukları Lisans Programı |
Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Müzik ve Sahne Sanatları Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Bekir Şahin Baloğlu |
Dersi Veren(ler) | Bekir Şahin Baloğlu |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Türk müziği repertuarının önemli bir bölümünü teşkil eden dinî müzik repertuarını öğrenmek, diğer semavi dinlerin müzik gelenekleriyle karşılaştırmalı olarak incelemek. |
---|---|
Dersin İçeriği | Teorik(tarihî, sosyolojik bağlamı, teknik) ve uygulamalı olarak dinî musikî gelenekleri hakkında bilgiler ve dinî musiki repertuarı. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Dinî Türk musikisi formları hakkında bilgi sahibi olma
- Dinî Türk musikisi formlarını icra edebilme
- İstanbul üzerindeki semavî dinlerin musikileri hakkında karşılaştırmalı bilgi sahibi olma
- Türk müziği tarihi hakkında bilgi sahibi olma
- Dini ve litürjik müzik kavramları hakkında bilgi sahibi olma
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 | |
PÇ-1 | 5 | - | - | - | - |
PÇ-2 | - | - | - | - | - |
PÇ-3 | - | - | - | - | - |
PÇ-4 | - | - | - | - | - |
PÇ-5 | - | - | - | - | - |
PÇ-6 | - | - | - | - | - |
PÇ-7 | - | - | - | - | - |
PÇ-8 | - | - | - | - | - |
PÇ-9 | - | - | - | - | - |
PÇ-10 | - | - | - | - | - |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dinî Musiki Kavramı. “Dinî” ve “dindışı” müzik kavramları | |
2 | Dinî müziğin kökeni. Müziğin insanı Tanrı’ya götürmesi, ayetlerin müzikle icra edilmesi vb. konularda Antikçağ’dan günümüze “müziğin dinî olması” tartışmaları. Platon, Augustinus ve Gazali’nin dinî müziğe getirdiği açıklamalar. | |
3 | Osmanlı’da dinî Türk musikisinin tarihsel gelişim süreci (15.- 20.yy) | |
4 | Osmanlı coğrafyasında gelişen dini musiki geleneklerinin etkileşimi (Sefarad Yahudileri, Katolik-Ortodoks ve İslâm müzikleri evreni, İstanbul örneklemi) | |
5 | Doğaçlama dinî Türk müziği formları örnekleri: Ezan, Kamet, Salâ, Kaside | |
6 | Kur’an-ı Kerîm Kıraati ve Hendese-i Savt | |
7 | Serbest usulle besteli formlar: Durak, Naat, Miraciye | |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | Mevlevî Ayini | |
10 | Osmanlı’da musikiye karşı Püritan eğilimler: Haram-helal tartışması | |
11 | Osmanlı’da dinî Türk musikisi icra edilen mekânlar: Cami ve Tekke | |
12 | Zikir musikisi: İlahiler, perde kaldırma, usûl, devran | |
13 | Dinî müziklerin tasnifi: İbadet müzikleri ve vecdî müzikler | |
14 | Enderun teravihi | |
15 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | 1 | 30 |
Sunum/Jüri | ||
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 13 | 3 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 5 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | 1 | 6 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | |||
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 5 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 5 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|