Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Çocuk İstismarı ve İhmali | PDR2350 | 2 | 4 | 2 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz, Bahar |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli @ Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Lisans Programı |
Ders Kategorisi | Temel Meslek Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Rehberlik ve Psikolojik Danışma Lisans Programı |
---|---|
Dersin Koordinatörü | M. Engin DENİZ |
Dersi Veren(ler) | M. Engin DENİZ |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Dersin amacı öğrencilerin çocuk istismarını anlamasını, istismara uğramış çocukları fark etmesini, gerekli terapötik yardım ve hukuksal sorumlulukları hakkında bilgi sahibi olmasını sağlamaktır. |
---|---|
Dersin İçeriği | Çocuk istismarı ve ihmaline ilişkin temel kavramlar, çocuk hakları, çocuk istismarı ve ihmalinin çocuk üzerindeki etkileri, terapötik yardım süreci, çocuk istismarı ve ihmaline ilişkin psiko-eğitsel programlar, çocuk istismarı ve ihmaline ilişkin yasalar. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Dersin meslek eğitimini sağlamaya yönelik katkısı: Bu ders, aşağıda yer alan Mesleki Yeterlilik Kurumu “Psikolojik Danışman” ve “Okul Psikolojik Danışmanı” yeterlikleri ile doğrudan ilişkilidir: 1. Okulda sorumluluğunu üstlendiği her bir öğrencinin mezuniyetine kadar hedef belirlemesine ve karar vermesine yardım etmek amacıyla sistematik ve periyodik görüşmeler yapar. 2. Öğrencilerin karar vermelerine yardımcı olmak amacıyla veli, öğretmen ve diğer ilgililerle işbirliği yapar. 3. Mesleki gelişime yönelik (meslek ve eğitim alanı bilgileri, iş bulma becerileri, özgeçmiş yazma, iş görüşmeleri gibi) konularda; materyal hazırlama, seminer, konferans ve benzeri bilgilendirmeye yönelik gelişim dönemi özelliklerine uygun bireysel ve grup rehberliği etkinlikleri gerçekleştirir. 4. Hizmet alanların bulundukları ortama/duruma (eğitim programı, iş, staj ve benzeri) uyum sağlamaları ve potansiyellerini ortaya koymalarına yönelik bireysel ve grup rehberliği uygulamalarını yürütür. 5. Hizmet alanların işgücü piyasasını tanımaları için fuar, sergi, kamu ve özel kurum ve kuruluş ziyaretleri, gözlem, bilgilendirme ve benzeri etkinlikleri düzenler veya düzenlenmesine katkı verir. 6. Hizmet alanların yetenek, ilgi, mesleki değer ve kişilik özellikleri hakkında kendilerini tanımalarına, özelliklerine uygun seçenekleri görmelerine yönelik uygulamalar yapar. 7. Hizmet alanların olası meslek seçenekleri arasından uygun seçimler yapmaları ve bu seçimlere ilişkin planlamaları gerçekleştirmelerine yardım eder. Öğretim Yöntem ve Teknikleri: Dersin öğretiminde anlatım, tartışma, soru-cevap, örnek olay incelemesi yöntem ve teknikleri uygulanmaktadır. Ölçme ve değerlendirme: Dersin ölçme ve değerlendirilmesinde, ara sınav ve yılsonu sınavlarının yanı sıra dönem içindeki ödev dikkate alınmaktadır. |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrenciler, çocuk istismarı ve ihmaline ilişkin temel kavramları bilir.
- Evrensel çocuk hakları sözleşmesinin içeriğini öğrenir.
- Ülkemizde çocuk haklarını koruyan yasaları bilir.
- İstismar ve ihmale uğramış çocukla kurulan terapötik ilişkide dikkat edilmesi gereken noktaları öğrenir.
- İstismar durumu ile karşılaştığında izlemesi gereken yolu ve yasal yükümlülüklerini bilir.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 | |
PÇ-1 | 5 | - | - | - | 5 |
PÇ-2 | - | 5 | - | - | 5 |
PÇ-3 | 5 | - | 5 | - | 5 |
PÇ-4 | - | - | - | 5 | 5 |
PÇ-5 | 5 | - | - | 5 | 5 |
PÇ-6 | - | 5 | 5 | 5 | - |
PÇ-7 | - | 5 | - | - | - |
PÇ-8 | 5 | 5 | 5 | - | 5 |
PÇ-9 | 5 | - | - | - | 5 |
PÇ-10 | - | 5 | 4 | - | 5 |
PÇ-11 | 4 | - | 5 | - | - |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Çocuk istismarı ve ihmaliyle ilgili temel kavramlar | İlgili kaynakların okunması |
2 | Çocuğun temel ve onu yetişkinden ayıran özellikleri | İlgili kaynakların okunması |
3 | Evrensel çocuk hakları | İlgili kaynakların okunması |
4 | İhmal ve istismar türleri- Duygusal istismar | İlgili kaynakların okunması |
5 | İhmal ve istismar türleri-Fiziksel istismar | İlgili kaynakların okunması |
6 | İhmal ve istismar türleri-Cinsel istismar | İlgili kaynakların okunması |
7 | İstismara ve ihmale uğrayan çocuğu tanıma | İlgili kaynakların okunması |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | Çocuk istismarı ve ihmaliyle karşılaşan psikolojik danışmanın yasal yükümlülükleri ve izlemesi gereken adımlar | İlgili kaynakların okunması |
10 | İstismara ve ihlame uğrayan çocukla ilk görüşme | İlgili kaynakların okunması |
11 | İstismar ve ihmale uğrayan çocuğa terapötik yardım süreci | İlgili kaynakların okunması |
12 | Çocuk ihmali ve istismarına karşı koruyucu önlemler | İlgili kaynakların okunması |
13 | Çocuk izlem merkezleri | İlgili kaynakların okunması |
14 | Genel tekrar | İlgili kaynakların okunması |
15 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | 1 | 30 |
Sunum/Jüri | ||
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 13 | 2 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 3 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | 1 | 38 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | |||
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 10 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 14 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|