Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Türkiye’de Kültür ve Siyaset | ATA5105 | 3 | 7.5 | 3 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Bahar |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli @ Atatürk İlk. ve İnk. Tar. ABD Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Tezli Yüksek Lisans Programı Seçmeli @ Atatürk İlk. ve İnk. Tar. ABD Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Doktora Programı |
Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Selim Hilmi Özkan |
Dersi Veren(ler) | Fahriye Dinçer |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Türkiye’nin modernleşme sürecinde kat edilen evrelerin her birinin, toplumsal, kültürel ve siyasal açılardan tartışılması amaçlanmaktadır. Araştırma ve tartışma süreçlerinde ele alınacak olan örnek durumların, temel alınan çerçeveyi derinleştirmesi hedeflenmektedir. |
---|---|
Dersin İçeriği | Osmanlı İmparatorluğu’nun Tanzimat Dönemi’nden başlayarak günümüze kadar ilerleyen süreç içinde, kültür ve sanat alanlarında gözlemlenen dönüşümler ve bunlara eşlik eden politikalar, örnek gelişmeler üzerinden ayrıntılı olarak incelenecek; her yeni oluşum veya gelişme, ortaya çıktığı dönemin siyasal ve toplumsal yapılarıyla ilişkileri açısından çözümlenecektir. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrenciler, Türkiye’nin modernleşme deneyimini, kültür-sanat alanından hareketle gözden geçirecek;
- Öğrenciler, bu sürecin temel dönemlerini ve kırılma noktalarını kavramayı kolaylaştıracak karakteristik kişileri, olayları ve akımları tanıyacak;
- Öğrenciler, Türkiye’deki modernleşme sürecini, çeşitli alt evreleriyle birlikte tarihselleştirebilecek;
- Öğrenciler, genel olarak kültür politikaları hakkında bilgi sahibi olacak
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | |
PÇ-1 | - | - | - | - |
PÇ-2 | - | - | - | - |
PÇ-3 | - | - | - | - |
PÇ-4 | - | - | - | - |
PÇ-5 | - | - | - | - |
PÇ-6 | - | - | - | - |
PÇ-7 | - | - | - | - |
PÇ-8 | - | - | - | - |
PÇ-9 | - | - | - | - |
PÇ-10 | - | - | - | - |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse giriş | |
2 | Temel kavramlar; kültür ve siyaset ilişkisine dair başlangıç çerçevesinin oluşturulması. | Ders Kitabı |
3 | Türkiye tarihinde kültür ve sanat hayatındaki dönüşümlerden hareketle temel alt evrelerin ve bunların genel özelliklerinin tartışılması. | Ders Kitabı |
4 | Osmanlı İmparatorluğunun son dönemi, modernleşme süreci ve bunun kültür politikalarına yansıması. | Ders Kitabı |
5 | “Modern Tiyatronun” kurulması ve Afife Jale – Bedia Muvahhit örnekleri. Halkbilimi ve “Milli Dans” mefhumunun oluşması ve Selim Sırrı Tarcan örneği. | Ders Kitabı |
6 | Türkiye’de tek parti döneminin kültürel çalışmalarına örnek olarak, a) Halkevleri ve derleme gezilerinin; b) Muhsin Ertuğrul tiyatrosunun incelenmesi. | Ders Kitabı |
7 | Türkiye’de tek parti döneminin kültürel çalışmalarına örnek olarak a) sinemadaki “tiyatrocular dönemi”nin; b) geleneksel dansların sahneye çıkışının incelenmesi. | Ders Kitabı |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | Türkiye’de çok partili döneme geçişin kültürel alandaki yansımaları. | Ders Kitabı |
10 | Türkiye’de 1960-1980 dönemi: Toplumun siyasallaşması ve kültürel hayatın çeşitlenmesi. | Ders Kitabı |
11 | 1960-1980 dönemi kültürel çeşitlilik örnekleri: a) Batılı formlar ile geleneksel malzemenin buluşması sonucunda popüler müzik alanının genişlemesi ve bunun içinde “Anadolu Pop” örneği. b) Özel Tiyatroların sahne alışı ve siyasal tiyatro örnekleri. Sunumlar | Ders Kitabı |
12 | 1960-1980 dönemi kültürel çeşitlilik örnekleri: a) Halk oyunlarının üniversitelerde yaygınlaşması; “halk oyunları piyasası”nın oluşması; b) Kentleşme süreci ve Arabesk olgusunun ortaya çıkışı (müziksel ve sinemasal ölçekteki örnekler tartışılacaktır) Sunumlar | Ders Kitabı |
13 | Türkiye’de 1980 sonrası “Küreselleşme” süreçleri ve tüketim alışkanlıklarının değişiminin kültür dünyasına etkileri. a) 1980 sonrası deneysellikten popülerliğe kayış: Grup Müziği deneyimleri; b) 1980 sonrası değişimin hızı ve pop-arabesk müziğin iktidar savaşı. Sunumlar | Ders Kitabı |
14 | a) Türkiye’de 1980 sonrası “küreselleşme” süreçleri ve sinemada kültür ve aidiyet tartışmalarının yer bulması. b) 2000’li yıllarda gelişen yeni kültürel “eğilimler”:Dansın Sultanları örneği ve küreselleşen dünyada popüler formların ulusal veçheleri. Sunumlar | Ders Kitabı |
15 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | 8 | 16 |
Sunum/Jüri | 1 | 20 |
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 1 | 24 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 16 | 3 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | 8 | 3 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | 1 | 35 | |
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 35 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 40 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|