Dersin Amacı | Bu ders lisans öğrencilerinin, öğrenme ve öğretme süreci arasındaki ilişkiyi kavramalarını, etkili öğretim programı geliştirebilmeleri için farklı model, yöntem ve tekniklerin ilke ve uygulamalarını öğrenmelerini hedeflemiştir. |
Dersin İçeriği | Bu dersin içeriğini, öğretim ilke ve yöntemler ile ilgili temel kavramlar, belli başlı, model, strateji, yöntem, ve teknik bilgisi, öğretimin niteliğini geliştiren faktörler, öğrenci bireysel farklılığının belirlenmesi, bireysel farklılığa dayalı olarak ders etkinliğinin oluşturulması, öğretim bağlamına göre öğretim ortamının değerlendirilmesi oluşturmaktadır. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | - Açıkgöz, K. Ü. (2003). Etkili Öğrenme ve Öğretme. Eğitim Dünyası Yayınları.
- Doğanay, A., (2017). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Ankara: PEGEM.
- Açıkgöz, K. Ü. ( 2003). Aktif Öğrenme. Eğitim Dünyası Yayınları.
- Fer, S., (2016). Öğrenme Öğretme Kuram ve Yaklaşımları. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Senemoğlu, N., (2016). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim. Ertem Matbaacılık.
- Carol And Tomlinson, The Differentiated Classroom, 1999.
- Demirel, Ö. (2005). Öğretimde Planlama ve Değerlendirme: Öğretme Sanatı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
- Özcan Demirel, Eğitimde Program Geliştirme.
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Dersin meslek eğitimini sağlamaya yönelik katkısı: Bu ders, aşağıdaki MEB Öğretim İlke ve Yöntemleri Mesleki Beceri yeterlikleri ile doğrudan ilişkilidir.
• Alanın eğitim ve öğretimi için gerekli olan becerileri sergiler.
• Öğretme ve öğrenme sürecinde zamanı etkin kullanır.
• Öğrencilerin öğrenme sürecine aktif katılımını sağlar.
• Öğretme ve öğrenme sürecini yürütürken, özel gereksinimleri olan öğrencilerin dikkate alır.
• Öğrencilerin derslerde analitik düşünmelerine yönelik etkinlikler hazırlar.
• Eğitim öğretim faaliyetlerinde ilgili kişi, kurum, kuruluş ve meslektaşları ile iş birliği yapar.
• Öğretme ve öğrenme sürecinde bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanır.
• Öğretme ve öğrenme sürecinde uygun strateji, yöntem ve teknikleri kullanarak etkili öğrenmeyi gerçekleştirir.
TYYÇ’deki Öğretmen Yetiştirme ve Eğitim Bilimleri Temel alanı Kuramsal ve Olgusal Bilgiler aşağıdaki yeterliliklerle ilişkilidir.
• Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
• Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
Bilişsel ve Uygulamalı Beceriler aşağıdaki yeterliklerle ilişkilidir.
• Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir.
• Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını; konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
• Öğrencinin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: Dersin öğretiminde anlatım, tartışma, soru-cevap, işbirlikli öğrenme, grup çalışması ve istasyon yöntem ve teknikleri uygulanmaktadır.
Ölçme ve değerlendirme: Dersin ölçme ve değerlendirilmesinde, ara sınav ve yıl sonu sınavlarının yanısıra dönem içindeki ödev, ders içi etkinliklere katılım ve proje çalışmaları dikkate alınmaktadır. Ödev olarak, ders konularının uygulanmasına yönelik çalışmalar ödev olarak verilir (İlgili model, strateji, yöntem ve teknikle ilgili kavram haritası geliştirme, çalışma yaprağı hazırlama, ders planı geliştirme, münazara yapma, SCAMPER ve altı şapkalı düşünme tekniğini kullanarak tartışma etkinliklerine katılma, drama senaryosu hazırlama ve sergileme). Proje kapsamında, bir devlet ve bir özel okul seçip, öğretim ilke ve yöntemleri ders kapsamında öğrenilen bilgi ve becerilerin uygulamadaki yansımalarını inceleme ve rapor hazırlama.
|