Dersin Amacı | Çağdaş Eğitim Felsefeleri, Eğitim Felsefesi Tarihi’nden sonra eğitim düşüncesinin evrimi bağlamında verdiğimiz derslerden ikinci olup günümüz eğitim pratiğine yön veren çağdaş eğitim anlayışlarını incelemeyi amaçlamaktadır. Çağdaş eğitim anlayışlarını, kendi tarihsel kökleri üzerinde ele almak, bu şekilde bireye eğitim olayını kavrayabilme yeterliliği kazandırmak onun öncelikli amacını oluşturmaktadır. |
Dersin İçeriği | Çağdaş eğitim felsefeleri, çağdaş düşünce akımları çerçevesinde verilecek bir derstir. Çağın genel özelliklerinin bilimsel, felsefi, eğitimsel ve teknolojik açıdan analizinden sonra, çağdaş eğitim anlayışlarının kökenlerinden John Locke ve Jean-Jack Rousseau’nun eğitim görüşleri ele alınır. Pragmatizm ve realizm gibi günümüz eğitimine yön veren felsefi anlayışlar tanıtılır. Bu bağlamda yer verilecek konular: Pragmatizm ve eğitim, davranışçılık (behaviorism) ve eğitim, varoluşçuluk (existentialism) ve eğitim, analitik felsefe ve eğitim, Marksizm ve eğitim, yorumcu (hermeneutik) yaklaşımlar ve radikal okul eleştirileri, dersin ana eksenini oluşturacaktır. Daimicilik (perennialism), ilerlemecilik (progressivism), esasicilik (essentializm), yeniden yapılandırmacılık (reconstructionizm) gibi eğitim felsefesi akımları da dersin temel konuları arsında yer alacaktır. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | - Ahmet Cevizci, Felsefe Tarihi, Say Yayınları.
- Ahmet Cevizci, Eğitim Felsefesi, Say Yayınları.
- Yahya Akyüz, Eğitimi Tarihi, Pegem yayınları.
- Kemal aytaç, Avrupa Eğitim Tarihi.
- Necmettin Tozlu, Eğitim Felsefesi, Milli EğitimBakanlığı Yayınları.
- Necmettin Tozlu, Eğitim Felsefesi Yazıları.
- Sabri Büyük Düvenci, Eğitim Felsefesine Giriş, Üniversite Kitabevi.
- Sabri Büyükdüvenci, Felsefece Eğitişim, A yayınları.
- Sabri Büyükdüvenci – Vefa Taşdelen, Felsefe, Eğitim, Sanat, Hece Yayınları.
- İsmail Hakkı Baltacıoğlu, Terbiye Felsefesi.
- Hilm, Ziya Ülken, Eğitim Felsefesi.
- Bedi Ziya Egemen, Terbiye İlminin ana Prensipleri ve Terbiye Felsefesi.
- Hilmi Ziya Ülken, Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi, Ülken Yayınları.
- Saffet Bilhan, Eğitim Felsefesi.
- Cevat alkan, Eğitim Felsefesi, Uludağ Üniversitesi Yayınları.
- Veysel Sönmez, Eğitim Felsefesi.
- Gülnihal küken, İlkçağ'da Eğitim Felsefesi, Alfa Yayınları
- Gülnihal Küken, Ortaçağ’da Eğitim Felsefesi, Alfa Yayınları.
- Mahmut Tezcan, Sosyolojik Kuramlarda Eğitim, Anı Yayıncılık.
- Gutek Gerald, Eğitime Felsefi ve İdeolojik Yaklaşımlar, Ütopya Yayınları
- Robert R. Rusk, Doctrines of Great Educators, The Macmillan Press.
- Carlton H. Bower, Philosophical Perspectives for Education, Scot, Foresman and Company
- H. Ozmon, S.M. Craver, Philosophical Foundation of Education, Merrill Publishing.
- Edward J. Power, Philosophy of Education, Prentice-Hall
- John Locke, Eğitim Üzerine Düşünceler, Morpa Yayınları
- Jean-Jack Rousseau, Emil, Selis Yayıncılık.
- Immanuel Kant, Eğitim Üzerine, İz Yayıncılık.
- John Dewey, Demokrasi ve Eğitim, Başarı Yayımcılık
|